بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، قاسم کاظمی امروز 13 تیر ماه، اظهار کرد: «در طول سالهای اخیر تلاش بسیاری برای احیای رشتههای صنایعدستی استان که دچار افول شده بودند، صورت گرفت و خوشبختانه در این مسیر برخی از رشتهها مجددا راهاندازی شدند.»
معاون صنایعدستی استان مرکزی با بیان اینکه رشتههایی چون گره چینی در حوزه آثار چوبی، مسگری و گلیم گلبرجسته که در استان مرکزی از بین رفته بود در طول سالهای اخیر احیا شد، افزود: «سال گذشته موفق به احیای رشته نقاشی روی شیشه شدیم که سبقه آن به دوران پیش از اسلام باز میگردد ولی متاسفانه در طول سالهای گذشته به صورت کامل از بین رفته بود.»
کاظمی بیان کرد: «رشته نقاشی روی شیشه به دلیل وجود کارگاههای شیشهگری در منطقه ساوه رونق بسیاری داشت که خوشبختانه یکی از کارگاهها به صورت کامل احیا شده است.»
او با اشاره به احیای رشته قدکبافی در دلیجان افزود: «در سال جاری به دنبال احیای رشته نساجی سنتی در استان مرکزی هستیم. کرباسیبافی نیز که یکی از شاخههای رشته نساجی سنتی است در منطقه فراهان به شدت مرسوم بوده، کارگاههای فعال داشته است که در طول سالهای گذشته به دلایلی از بین رفت، اما در پی احیای آن در استان هستیم.»
کاظمی در خصوص رشته قالی بافی در استان مرکزی نیز تصریح کرد: «قالی استان مرکزی یکی از پر سابقهترین رشتههای صنایعدستی در منطقه مرکزی ایران بوده که نقشههای بسیار منحصر به فرد و خاصی داشته است.»
معاون صنایعدستی استان مرکزی مناطق خاص در استان مرکزی که در حوزه قالی بسیار نامآور بوده و هستند را شامل ساروق، جیریا، مالمیر، مشک آباد، بازرجان، لیلیان دانست و افزود: «در حالت مرسوم، فرش دارای نقشهای شطرنجی است، اما در خمین یک نوع قالی بافته میشد به نام بند ریحان که نقشه آن شطرنجی نیست، به صورت کاملا ذهنی بافته میشود و تمام نقوش و نوع بافت آن نسل به نسل منتقل شده است که متاسفانه به دلایلی این طرح و نقشه رو به نابودی است.»
کاظمی تصریح کرد: «قالی ایران هویت ایران است و تا دیر نشده است باید دست به کار شد و برای احیای نقشههای بومی و منطقهای آن اقدام کرد.»
انتهای پیام/